Jaki wybrać silnik elektryczny do markizy ?
Markiza za niewielką opłatą może być wyposażona w silnik elektryczny, który występuje w dwóch wariantach (z awaryjnym otwieraniem lub bez). Przy zamówieniu napędu elektrycznego, taki silnik jest już wbudowany w rurę nawojową markizy i jest całkowicie niewidoczny (z markizy wyprowadzony jest tylko kabel elektryczny, który może być podłączony bezpośrednio do prądu lub do centralki sterującej). Po zakupie dołączamy szczegółową instrukcję krok-po-kroku. Samo podłączenie prądowe markizy jest bardzo proste i w zasadzie ogranicza się do wpięcia przewodu w źródło prądu np. typowe gniazdko lub wyprowadzony przewód. Dodatkowo do każdej markizy z napędem elektrycznym, możemy zamontować dowolną automatykę (np. pilot, czujnik wiatru, itp.).
Silniki do markiz, najprościej możemy podzielić na 2 grupy:
- bez awaryjnego otwierania
- z awaryjnym otwieraniem.
Dodatkowo możemy rozróżnić silnik bez wbudowanej centralki oraz z wbudowaną centralką. Każdy silnik bez względu na rodzaj jest już wbudowany w rurę nawojową markizy i jest całkowicie niewidoczny (z markizy wyprowadzony jest tylko przewód elektryczny, który może być podłączony bezpośrednio do prądu lub do centralki sterującej). Po zakupie dołączamy szczegółową instrukcję krok-po-kroku. Samo podłączenie prądowe markizy jest bardzo proste i w zasadzie ogranicza się do wpięcia przewodu w źródło prądu np. typowe gniazdko lub wyprowadzony przewód. Dodatkowo do każdej markizy z napędem elektrycznym, możemy zamontować dowolną automatykę (np. pilot, czujnik wiatru, itp.).
Jaka jest różnica między silnikiem z awaryjnym otwieraniem a bez awaryjnego otwierania?
Silnik z awaryjnym otwieraniem to silnik, który posiada możliwość ręcznego zwinięcia markizy w razie np. braku prądu. Silnik z awaryjnym otwieraniem posiada tzw. hak-oczko w który w razie potrzeby, mocujemy korbę aby zwinąć tkaninę. Korba (b) nie jest na stałe przytwierdzona do haka silnika. Wpinamy ją tylko podczas zwijania/rozwijania. Natomiast silnik bez awaryjnego otwierania nie posiada funkcji ręcznego zwijania. Jeśli nastąpi np. brak prądu, nie będziemy mogli w żaden sposób zwinąć/rozwinąć markizy. Silniki markizy (a) są fabryczne zamontowane w rurze nawojowej markizy. Jako użytkownicy, widzimy tylko przewód silnika, który może znajdować się z prawej lub lewej strony markizy (w zależności od wyboru strony sterowania).
Jakie rozróżniamy silniki do markiz?
Samo podłączenie silnika jest czynnością dosyć prostą. Każdy silnik ma zazwyczaj wyprowadzone 4 przewody, które w zależności od sposobu sterowania (klawiszem przewodowym lub radiowo pilotem) podłączamy do centralki lub bezpośrednio do źródła zasilania. Zasadniczo rozróżniamy 3 typy podłączeń silnika:
- Opcja 1. to silnik który sterowany jest tradycyjnym przewodowym klawiszem (góra-dół). Przewód wyprowadzony z silnika (4 żyły), doprowadzamy do Klawisza (a) a następnie zasilamy go napięciem (c) 230v.
- Opcja 2. to zastosowanie automatyki z centralką zewnętrzną (najbardziej polecana i wybierana opcja). Przewód wyprowadzony z silnika, łączymy z centralką (g) a następnie doprowadzamy przewód od centralki do źródła zasilania (c) 230v. W większości przypadków centralka jest na tyle mała, że z łatwością możemy ją np. zamocować pod konstrukcją markizy tak aby była mało widoczna. Centralka służy nam do komunikacji między markizą a zewnętrznymi nadajnikami np. pilotem (d), czujnikiem wiatru/wstrząsu (f),(e) itp. Do dowolnego silnika możemy dobrać dowolną markę automatyki tzn. centralka jak i automatyka nie musi być tego samego producenta co silnik markizy.
- Opcja 3. O ile w opcji 1 oraz 2 występują te same silniki tylko z różnym podłączeniem (centralką lub klawiszem) to w przypadku opcji 3 występuje tu już zupełnie inny silnik, który ma fabrycznie wbudowaną centralkę. Jest ona zespolona z silnikiem na stałe. Nadajniki i czujniki pogodowe (f),(d),(e) komunikują się z nią radiowo. Przy opcji 3 należy pamiętać, że jeśli zakupimy silnik z wbudowaną centralką określonego producenta np. Somfy, to już piloty jak i czujniki muszą również pochodzić od tego samego producenta.
Jaka jest różnica między silnikiem bez centralki a silnikiem z wbudowaną centralką?
Rysunek Opcja A i Opcja B, przedstawia ten sam silnik bez wbudowanej centralki. Rysunki różnią się tylko sposobem jego obsługi.
W przypadku Opcji A, pokazane jest sterowanie silnikiem za pomocą najprostszego przełącznika klawiszowego (a) Jest to najprostsza opcja obsługi silnikiem. Trzeba pamiętać ,że ta opcja wymaga pełnego okablowania, tzn. przewód który jest wyprowadzony z markizy, musi trafić do przełącznika na ścianie, a do przełącznika należy doprowadzić napięcie 230v (c).
Rysunek Opcja B przedstawia taki sam silnik jak w Opcji A, z tą różnicą, że tu sterowanie markizy odbywa się za pomocą centralki sterującej (g) (system bezprzewodowy). Centralka jest zazwyczaj bardzo mała i umieszcza się ją (zazwyczaj przykleja) do tylnej części konstrukcji markizy. Do centralki (g) doprowadzamy przewód od markizy oraz zasilanie 230v (c). Pilot ścienny lub przenośny, łączy się bezprzewodowo z centralką markizy, a ta daje odpowiedni komunikat o zwinięciu lub rozwinięciu markizy. Centralka może również odbierać sygnały z różnych czujników pogodowych np. czujnik wiatru lub wstrząsu. Ważną kwestią jest dobór producentów silników/centralek. Przy zewnętrznym podłączeniu centralki (Opcja B), możemy zastosować silnik dowolnego producenta a centralka sterująca (automatyka), może być zupełnie innej firmy.
Przykład 1: Wybrany silnik to Somfy bez wbudowanej centralki a wybrana automatyka pochodzi z firmy Yooda (centralka (g), pilot (d), czujnik (e) ),
Przykład 2:. Wybrany silnik to AXIS NHK bez wbudowanej centralki a wybrana automatyka pochodzi z firmy Somfy (centralka, pilot, czujnik). Jest tylko jeden warunek, że jeśli wybierzemy centralkę np. z firmy Somfy to oczywiście pilot oraz inne czujniki muszą być też tego samego producenta (np. nie możemy sterować centralką Somfy, pilotem firmy Yooda).
Opcja C pokazuje nam już zupełnie inny silnik, z wbudowaną centralką. Główna różnica między tym silnikiem a silnikiem z Opcji A,B jest taka, że posiada on już na stałe wbudowaną centralkę (h) (jest ona wbudowana w wewnętrzną część silnika i jest z nim zespolona). W tym przypadku, z markizy wyprowadzony jest tylko przewód zasilający, który należy doprowadzić do zasilania (c). Silnik z wbudowaną centralką, łączy się bezprzewodowo z z pilotami oraz czujnikami pogodowymi. Inaczej niż w przypadku Opcji B, jeśli wybierzemy silnik danego producenta, to wybrana automatyka musi być również z tej samej marki/serii. Przykład1 – wybraliśmy silnik z wbudowaną centralką Somfy RTS – w tym przypadku możemy zastosować tylko piloty, czujnik z serii Somfy RTS. Przykład2 – wybraliśmy silnik z wbudowaną centralką Somfy IO – w tym przypadku możemy zastosować tylko piloty, czujnik z serii Somfy IO.
Czy do silnika można doinstalować pilota i czujniki pogodowe?
Bez względu na rodzaj silnika, możemy zawsze doinstalować dowolnego pilota lub automatykę pogodową. Aby używać np. pilota, silnik należy doposażyć w centralkę sterującą (o ile nie ma jej fabrycznie wbudowanej). Nie ma konieczności, aby użyta centralka była tego samego producenta co silnik. (silnik może być np. producenta X a centralka Y). Jedynym wymogiem jest konieczność używania całej automatyki określonego producenta , tzn. pilot+centralka+czujnik pogodowy musi pochodzić z tej samej firmy. Jeśli wybierzemy już odpowiednią centralkę (jest ona zazwyczaj bardzo mała .np. wielkości pudełka zapałek), podłączamy jedną stroną bezpośrednio do silnika, a drugą stroną do źródła zasilania prądem 230v. Po jej instalacji, możemy już używać np. pilota, który łączy się radiowo z centralką, która podaje sygnał do markizy o jej zwinięciu lub rozwinięciu. Na podobnej zasadzie działają czujniki pogodowe np. wiatru lub wstrząsu (np. podczas silnego wiatru, czujnik drogą radiową, podaje sygnał do centralki o zwinięcie markizy).
Jak podłączyć silnik elektryczny?
Wariant A – podłączanie silników markizy bez wbudowanej na stałe centralki sterującej
Powyższy schemat, pokazuje podłączenie typowej centralki. Jest to czynność stosunkowa prosta. Do centralki doprowadzamy przewody (1,2,5) oraz przewody wychodzące z markizy tzn. (1,2,3,4). Każda centralka ma podobny schemat działania i podłączenia ale jej instalację należy wykonać według załączonej instrukcji. Należy również pamiętać że centralę należy jeszcze odpowiednio zaprogramować z używanymi pilotami i ewentualnymi czujnikami klimatycznymi
Wariant B – podłączanie silników markizy z wbudowaną na stałe centralką sterującą
Powyższy schemat prezentuje podłączenie markizy, gdy ma ona już wbudowaną centralkę sterującą w silnik napędowy. Centralka jest niewidoczna i jest zespolona z silnikiem. Programowanie i ewentualna zmiana jej nastawień odbywa się zazwyczaj wyłącznie poprzez pilota.
Szczegółowe schematy podłączeń silników.
OPCJA 1. Najprostszym sposobem do sterownia silnikiem jest wykorzystanie typowego przełącznika klawiszowego (tzw. roletowego góra-dół). Przełącznik łączymy przewodowo. Główny przewód silnika (s) markizy ma wyprowadzone 4cienkie przewody (1,2,3,4). Przewody (3) i (4) to tzw. „faza”, które łączymy bezpośrednio z przełącznikiem (a). Zazwyczaj przewód brązowy (3) zwija markizę, a przewód czarny (4) rozwija (w zależności od partii silników przewody mogą te działać również odwrotnie). Następnie od przełącznika, doprowadzamy przewód (5) bezpośrednio pod zasilania 230v. Przewody (1) zero robocze i (2) zero ochronne łączymy bezpośrednio z głównego przewodu markizy do zasilania 230v. Aby powiększyć schemat Kliknij tutaj
OPCJA 2 .Najczęściej stosowanym wariantem jest opcja 2 z zewnętrzną centralką. Główny przewód silnika (s) markizy ma wyprowadzone 4cienkie przewody (1,2,3,4). Przewody (3) i (4) to tzw. „faza”, które łączymy bezpośrednio do centralki (g). Zazwyczaj przewód brązowy (3) zwija markizę, a przewód czarny (4) rozwija (w zależności od partii silników przewody mogą te działać również odwrotnie). Przewody (1) zero robocze i (2) zero ochronne również doprowadzamy do centralki. Następnie zasilamy centralkę typowym przewodem 3-żyłowym. Przewody (1),(2),(3) łączymy z centralki do zasilania 230v. Centralka (g) jest na tyle mała (zazwyczaj wielkości paczki zapałek), że z łatwością możemy ją zainstalować w dowolnym, dogodnym miejscu (np. ukryć na belce markizy). Centralka łączy się bezprzewodowo z różnymi nadajnikami np. pilotem ściennym, przenośnym oraz z czujnikami pogodowymi np. czujnikiem wiatru, słońca, wstrząsu. Ważny jest również fakt, że użyta centralka nie musi być tego samego producenta co silnik markizy. Mogą to być zupełnie różne marki produktów. Ważne jest tylko to aby wybrana centralka jak i wszystkie nadajniki, czujniki, pochodziły z jednej firmy.
OPCJA 3. Przy tej opcji, centralka (g) jest wbudowana w silnik (s) i jest całkowicie niewidoczna. Nie można jej również wymienić itp. Jest częścią składową silnika. Podłączenie markizy przy tym wariancie jest najprostsze. Ogranicza się jedynie do doprowadzenia przewodu głównego markizy do zasilania 230v (żyły (1),(2),(3)). Centralka łączy się bezprzewodowo z różnymi nadajnikami np. pilotem ściennym, przenośnym oraz z czujnikami pogodowymi np. czujnikiem wiatru, słońca, wstrząsu. Jeśli zakupimy markizę z silnikiem np. producenta X to wszystkie zewnętrzne nadajniki i czujniki, również muszą pochodzić od producenta X.
Odwiedź nas na Facebooku